”Purple Weekend” på Way Out West

04 augusti 2011

En till som gillar lila.

Prince kräver lila
Medarbetare, VIP-lounger och diverse konstinstallationer ska gå i färgen. Även publiken om popdivan får som han vill.

I helgen går NPG Festival av stapeln i Köpenhamn. Prince agerar dragplåster men han har även fått i uppgift att vara festivalens art director. Det hela har resulterat i att NPG Festival så gott som helt kommer att gå i lila. Medarbetare, VIP-lounger och diverse konstinstallationer ska gå i färgen som popdivan under de tre årtionden har gjort till sin, bland annat genom hitsingeln ”Purple Rain”.

Prince kallar själv den kommande helgen för ”Purple Weekend” och uppmanar också festivalbesökarna att klä sig i lila. Arrangören ICO Concerts informerar om att de som anammar färgvalet har chans till att vinna en rad priser på festivalen. Om man kommer klädd i lila till området kan man även räkna med gratis blåbärsglass.

12 augusti kommer Prince till Way Out West. Om den dagen också går i artistens klara färger återstår att se.

Av Daniel Magnusson
Nyhet / Onsdag 2011-08-03 10:05
http://gaffa.se/nyhet/51427

Annons

Smarta länkar 3

27 juni 2011

Unikia arbetar utifrån Marknadskommunikation 2.0 – lyssna, lära, engagera, skapa och dela. Vi delar gärna med oss av smart länkar, här kommer de senaste upplagda:


 

Social Media Dashboard ger dig en egen överblick av din sociala media värld i real-tid, två exempel är TweetDeck och HootSuite

Social Media Influence Två exempel på mätningar av ditt inflytande på social medier är Klout och MyWebCareer.

Google Profiles Bestäm vad andra ser när de söker efter dig.

Smarta länkar 2

23 maj 2011

Unikia arbetar utifrån Marknadskommunikation 2.0 – lyssna, lära, engagera, skapa och dela. Vi delar gärna med oss av smart länkar, här kommer de senaste upplagda:

www.addthis.com
Dela med dig! Alla länkarna till de sociala medierna med loggor. Enkel att lägga in på din webplats! Se video.

www.simplesignup.se
Är ditt evenemang gratis för deltagarna är anmälningverktyget gratis. Tar du betalt, tar de 4% (min 10 kr) per bokning.

www.wetransfer.com 

Dela stora filer (2GB) gratis utan registrering, filerna sparas i 2 veckor.

www.alibaba.com
Här kan du hitta tillverkare av din vara eller uppfinning.

www.fivver.com

På fivver delar människor med sig av vad de är villiga att göra för 5$.

www.listan.se
Få offert på olika tjänster direkt eller kolla själv efter uppdrag.

Har du fler tips, skicka dem till ulrika@unikia.se och få en belöning (värde 300kr).


Profilfärg

20 april 2011

En profilfärg skapar en helhet, något att känna igen; tex Unikia-lila blir ett begrepp. Vad betyder din profilfärg? Inspireras av Unikia-inläggets SEO-länkar.

Unikias Ulrika om profilfärgen lila: 
Så länge jag kan minnas gillar jag cerislila mest, den ger mig glad energi. När tankarna om företag väcktes för fyra år sedan kom också den lekande tanken om att bygga in färgen som ett personligt epitet. Nu när företaget är en realitet och efter färganalys så är profilfärgen given.

Unikia Affärsutveckling – stark glad cerislila
Unikia Wellness – ljus harmonisk syrenlila

Lila kombinerar stabiliteten i blått och energin i rött och associeras med egenskaper som kreativ, ambitiös, oberoende, intelligent, visdom, värdighet, ledare, lyxigt, magiskt, mystiskt, ädel, stolt, ansvarig, rik, kungligt, allvarlig, sofistikerad och andlig.

I Feng Shui sägs den lila färgen balansera aktivitet och vila. Det sägs även att den här färgen mildrar smärtan vid skador och när man har ont.

Färgers betydelse beror på kultur, tid och plats och det kan variera mycket. Lila står även för fasta och lidandet i Påsk. Men en sak är säker – färger har betydelse!

Unikia hjälper dig göra grafisk profil inklusive färganalys till ditt företag. Vilken exakt Pantonefärg, sifferkombination i CMYK, RGB och till webben ska symbolisera ditt företag?

Ser du Unikias Ulrika utan något lila en dag, säg till, så får du en present (värde 100kr).

GLAD PÅSK!


Företagsnamn

04 april 2011

Vad är ditt företagsnamn värt?
Hur värderar DU och marknaden din hemsida? Ditt arbete? Din kreativitet?  

1 april fick Unikia erbjudandet att sälja företagsnamnet för 25 000kr och unikia.se för 10 000kr. Vi trodde direkt att det var ett aprilskämt. Den potentiella köparen, Enklere Liv från Norge, har visat ett engagerat intresse för Unikia i helgen. Detta ursprungsbud sa vi på Unikia dock nej till och har gett ett betydligt högre motbud – för visst finns det alltid en prislapp, då det är värt det.

Unikia.se värderderas till 88 599,43 kr.  (110402, bizinformation.se)
Bizinformation.se är en sida där du kan kolla vad din hemsida värderas till.

Vi på Unikia har valt att skydda vårat företagsnamn, för att vi vill ha ensamrätten till namnet och välja vilka ändelser vi vill, tex Affärsutveckling och Wellness. Skulle vi sälja namnet skulle vi byta namn helt och sådant kostar både tid och pengar. Främst att hitta ett nytt namn, men även att göra om logga, trycksaker, bygga upp sökresultatet på Google bygga nya kanaler och konton på Twitter, LinkedIn, Facebook, YouTube, Voddler, Blogg, Hemsida mm och interaktion mellan dessa. Sedan meddela samarbetspartners, där information redan har gått i tryck.

Företagsnamn är  ett av  företagets viktigaste beslut och en stor del av varumärket. Det ska exempelvis vara särskiljande, långsiktigt och bära företagets värden. Du ska välja på vilket språk namnet ska vara. Ska namnet uttrycka känsla eller nytta? Ska det vara ett existerande eller fantasiord? Att ta fram ett företagsnamn kräver en mix av kreativitet och analys.

Unikia Affärsutveckling hjälper dig med både naming av ditt företag och att höja värdet på din hemsida. Varmt välkommen att kontakta oss.


Smarta länkar

18 mars 2011

Unikia har samlat ett antal matnyttiga länkar inom marknadsföring och företagande. Vi gillar att tipsa om och dela med oss av smarta free-ware som är enkla att använda. Har du fler tips, skicka dem till ulrika@unikia.se och få en belöning (värde 300kr).

Exempelvis har Femalemarketplace och MiG – Marknadsföreningen i Göteborg rättigheterna att ha vår länksamling på sina sidor.

Mest populära:
Trendwatching ger dig en inblick i lovande unika konsumenttrender innan branschmassan känner till dem. Eller har du redan koll på vad exempelvis Warholian Triumph, Nadaism, Perknomics, Urbany och Respoke innebär? Gratis nyhetsbrev finns det många, men detta är smart och spännande, vilket hjälper dig att vara kreativ samt involvera kunden i det er organisation erbjuder.

Senast upplagda:
Biljett.com – biljettjänst till dina lokala evenemang
Reserobot.se – reseplanerare för dina affärsres0r, flera färdsätt samlade
Namninsamling.com – namninsamling och namlistor, tex till branschfrågor som BOT-avdraget


Testpiloter

16 februari 2011

Unikia testar vidare bland olika marknadsföringssätt i de icke-traditionella medierna. Att företagen vinner på det är en förutsättning, men vad vinner konsumenten? Det är vad vi testar.

Tävlingar på mailen, som vi skrivit om tidigare i bloggen. Nu testar Unikia att vara testpilot, alltså testa produkter innan de kommer ut på marknaden, alternativt i lanseringstadiet.  Vi har anmält vårat intresse, svarat på några frågor och väntar på att företaget ska välja oss utifrån om vi tillhör målgruppen. Bloggar vi om det ökar våra chanser står det i ett bekräftelsemail, så då gör vi det. Sedan uppmanas vi att maila länken till detta inlägg. Nyttan för företagen är att de får en fokusgrupp som förhoppningsvis även skapar Buzz.

Vill du också bli testpilot? 
Nu sökes testpiloter till sportdryck, ungsbakad pizza, kladdkaka och créme fraiche. Teknikprylar brukar testas flitigt också.


Alla <3-dag

03 februari 2011

Även om det är en bit kvar till våren, är det hög tid att ta fram vårkänslorna till måndagen den 14 februari. Hur ska du uppmärksamma dina nära och kära på ALLA HJÄRTANS DAG?

Vad sägs om vardagslyx med 90 minuter spa-massage hemma? Låta dig och din kära varva ner efter jobbdagen medan Unikia Wellness förvandlar exempelvis erat vardagsrum till en avslappnande massagesalong för era sinnen. I detta paket ingår 2 x 45 minuter avkopplande aromamassage alternativt svensk klassisk massage, utförd av en diplomerad massageterapeut, vid ett hembesök. Pris 1 295 kr

Möjlighet att köpa till bubbelpaket finns. Paketet innehåller exotiska frukter, mörk choklad och mousserande vin (alkoholfritt). Pris 279kr

Unikia Wellness erbjuder även massage på jobbet och event. Det ska vara enkelt och bekvämt att få massage.

Kommentar: Tack för alla bokningar, nästa lediga helgtid finns därmed först i april. Vardagstider finns tillgängliga.

Boka via www.unikia.se/wellness,  wellness@unikia.se eller sms till 073-663 12 74

Välkommen till Unikia Wellness!


Tävlingar på mailen

31 januari 2011

Bluff eller vinstchans på riktigt? Vi har alla fått dem i inboxen, mailen där det står att du har vunnit. Du brukar direkt markera det som skräppost, men så var det någon vinst du lockades av och blev nyfiken just denna gång. Det kan vara en iPhone 4, en iPad, en digitalkamera, en resa, biobiljett och så samarbetspartner i tävlingen vars företagsnamn du tycker är seriösa.

Sedan ska du svara på massa frågor där svaren säljas vidare.  Det är vinst varje gång, tex ett presentkort på 100kr. Sedan ska du sprida länken om tävlingen till dina vänner via mailen, facebook, twitter, blogg och hemsida för att samla poäng för att öka dina vinstchanser. Kostnadseffektivt för företagen, men hur värderas din tid?

Som ni förstår har Unikia valt att delta i en tävling och gjort allt de bett oss om, vi kommer att meddela hur det påverkar vår vinstchans.


Nytt År – Nya Möjligheter – Nya medarbetare

07 januari 2011

Vi på Unikia hoppas att du har haft det bra under Jul och Nyår, nu är det dags att ta vara på nya möjligheter 2011!

Vi kan glatt meddela att i december började Emelie Simonsson och Emma Andersson på Unikia. Dessa medarbetare kommer du att möta på Unikia fram till april. De kommer att arbeta med Unikia Wellness som sin LiA-praktik. Varmt välkomna!

Emelie

Emma

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Emelie Simonsson
Marknadsassistent
emelie@unikia.se
+46 73 852 94 02

Emelie studerar till Handelsekonom och har ett stort intresse för marknadsföring och kommunikation. Att dessutom kunna kombinera det med hälsa och friskvård, som också ligger henne varmt om hjärtat, gör det bara ännu roligare och mer intressant. På fritiden ägnas mycket tid åt träning på gymmet, matlagning och att umgås med vänner.

Emma Andersson
Marknadsassistent
emma@unikia.se
+46 76 855 35 74

Emma studerar till Handelsekonom och har ett stort intresse för hästar och att rida, så en stor del av fritiden läggs på att vara i stallet. Hon är även modeintresserad och tycker om att pyssla med lite olika projekt samt att resa och allra helst till värmen! Jobbintresset finns däremot inom ekonomi/marknadsföring/inköp. Hon har en tvillingsyster och är född och uppvuxen på Hisingen, där hon fortfarande bor.